Nowoczesny niszczyciel min typu Kormoran II, ORP Mewa oficjalnie wszedł w skład Marynarki Wojennej RP.

We wtorek w Gdyni odbyło się uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery na nowym niszczycielu min ORP Mewa. To trzeci z niszczycieli min projektu 258 typu Kormoran II zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding SA. Tym samym, okręt oficjalnie wszedł w skład Marynarki Wojennej RP.

W uroczystości wzięli udział m.in. szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera, wiceadmirał Jarosław Ziemiański – Inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, gen. broni Wiesław Kukuła – dowódca Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, zastępca dowódcy Centrum Operacji Morskich – zastępca dowódcy Komponentu Morskiego komandor Wojciech Sowa, komandor Andrzej Ogrodnik – dowódca 3. Flotylli Okrętów czy komandor Piotr Sikora – dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Obecni byli też m.in. przedstawiciele przemysłu stoczniowego.

„Dzięki staraniom i wysiłkowi wielu ludzi znajdujemy kolejny element procesu modernizacji Marynarki Wojennej. Wcielenie do Marynarki Wojennej tak nowoczesnego okrętu stawia nasz rodzaj sił zbrojnych w czołówce europejskich sił morskich” – powiedział wiceadmirał Ziemiański.

Banderę wojenną szef BBN przekazał dowódcy ORP Mewa, kmdr ppor. Bartoszowi Blaszke, a proporzec Marynarki Wojennej – zastępcy dowódcy, por. mar. Marcie Grządzieli.

Szef BBN odczytał list od prezydenta Andrzeja Dudy. „Cieszę się, że polskie siły morskie zyskały kilka nowych jednostek. (…) dziękuję podmiotom polskiego przemysłu stoczniowego, które stoją za sukcesem, jakim są niszczyciele min typu Kormoran II” – napisał. Dodał, że przyjął z zadowoleniem decyzję o dalszym pozyskiwaniu niszczycieli min typu Kormoran II i zamówieniu kolejnych jednostek. „Proces ich budowy pozwoli na wykorzystanie nabytych doświadczeń, a w przyszłości być może uczynienie z okrętów tego typu polskiego produktu eksportowego”.

Prezydent zaznaczył też, w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej, że ORP Mewa, podobnie jak pozostałe okręty wojny minowej, będzie odgrywać ważną rolę w ochronie infrastruktury krytycznej na morzu oraz w zapewnieniu bezpieczeństwa szlaków żeglugowych i portów.

„Dzisiejsza ceremonia, wyznaczająca oficjalny początek służby okrętu ORP Mewa w Marynarce Wojennej to kolejny krok na drodze do budowy potencjału Polski na Bałtyku. Budowane w polskiej stoczni niszczyciele min typu Kormoran II to nowoczesne jednostki, specjalizujące się w wąskim, ale kluczowym aspekcie działań na morzu” – czytamy z kolei w liście szefa MON, wicepremiera Mariusza Błaszczaka.


Czytaj także: Okrętowy system uzbrojenia OSU-35K zamontowany na niszczycielu min Mewa

Przypomnijmy, że okręt został zwodowany ponad dwa lata temu, w grudniu 2020 roku, natomiast rok później dokonano protokolarnego przekazania jednostki do Marynarki Wojennej RP.

ORP „Mewa” (nr burtowy 603) jest trzecim z serii nowoczesnych niszczycieli min, które mają trafić do gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pierwszy z serii ORP „Kormoran” wszedł do służby 28 listopada 2017 roku. Kontrakt na budowę dwóch kolejnych jednostek proj. 258 podpisano pod koniec grudnia 2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl
 

Drugi z serii, ORP „Albatros”, został zwodowany w październiku 2019 r. Próby morskie rozpoczęto w czerwcu 2021 roku. W sierpniu ub. roku jednostka zakończyła z wynikiem pozytywnym próby zdawczo-odbiorcze i została przekazana do Marynarki Wojennej RP. ORP Albatros wszedł do służby 28 listopada 2022 r., gdy miało miejsce podniesienie bandery na okręcie.

Okręty budowane są przez konsorcjum, którego liderem jest gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum wchodzą także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna.

Do głównych zadań niszczyciela min ORP Mewa będą należeć: poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU, bądź wielonarodowych sił koalicyjnych).

„Portal Morski” zwraca uwagę, że ORP Albatros i ORP Mewa różnią się nieco od prototypowego okrętu ORP Kormoran. W przypadku systemów przeciwminowych, zostały dodatkowo wyposażone w sonar holowany KATFISH firmy Kraken, autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przy pomocy kabloliny lub przewodu światłowodowego pojazd podwodny Double Eagle SAROV firmy SAAB. Zachowano inny sprzęt specjalistyczny, jak np. sonar podkilowy SHL-101/TM, autonomiczny pojazd podwodny Hugin firmy Kongsberg czy samobieżne ładunki wybuchowe „Głuptak”.

Ponadto, nowe jednostki posiadają lepsze zdolności manewrowe. To efekt zmian, wprowadzonych w oparciu o doświadczenia i wnioski, wyniesione z badań eksploatacyjno-wojskowych prowadzonych na ORP Kormoran,.

Dodajmy, że uzupełnienie realizacji programu pozyskania niszczycieli min stanowi umowa z 26 czerwca br., zawarta pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Dotyczy ona dostawy w latach 2026-2027 trzech kolejnych niszczycieli min projektu 258 wraz z pakietami wsparcia logistycznego. Wartość kontraktu wynosi ok. 2,5 mld zł brutto. Okręty trafią do 12 Dywizjonu Trałowców ze Świnoujścia, wchodzącego w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

portalmorski.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply