Prezes nowosądeckiego Newagu zapowiada włączenie się spółki w działania przy tworzeniu planu zrównoważonego rozwoju przedstawionego przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Spółka ma budować nowe pojazdy dedykowane dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi mają obsługiwać wschodnie województwa a także trafić na eksport na Ukrainę i do Azji.

Zbigniew Konieczek, prezes nowosądeckiego Newagu zapowiedział włączenie się producenta w działania przy tworzeniu planu zrównoważonego rozwoju wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju wyraził zainteresowany inicjatywą.

Wicepremier Mateusz Morawiecki, odwiedził nowosądecką fabrykę Newagu 7 września.

Stawiamy na rozwój transportu szynowego i polską myśl inżynieryjną. Wierzę, że powinniśmy doprowadzić do reindustrializacji Polski w sposób, który tutaj widzę, czyli ponowne odrodzenie różnych elementów polskiego przemysłu z nasyceniem nowoczesności i myśli technicznej– mówił w fabryce Newagu premier Morawiecki w trakcie konferencji prasowej zorganizowanej na podsumowanie swojej wizyty.

Zbigniew Konieczek, prezes Newagu zapowiedział włączenie się w proces tworzenia planu zrównoważonego rozwoju: – Wymieniliśmy z Panem Premierem Mateuszem Morawieckim poglądy na temat tego, co należy zrobić na rynku infrastruktury i taboru kolejowego w najbliższym czasie. Otrzymałem od pana premiera zapewnienie, że jest tym bardzo zainteresowany. Rozpoczęliśmy prace, by wykonać je dobrze. Późną jesienią poinformujemy o rezultatach– powiedział Konieczek.

Prezes Newagu powiedział, że jego firma przygotuje hit eksportowy dla Polski Wschodniej, Europy i przede wszystkim Azji, który miałby wejść w skład planu zrównoważonego rozwoju i m.in. programu Luxtorpeda 2.0. Celem tego programu jest zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej. Ministerstwo Rozwoju widzi duży potencjał dla tej branży w związku z powstawaniem kolei aglomeracyjnych i wsparciem UE dla projektów taborowych. Na rozwój polskiego przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska w wysokości 8,5 mld euro. Wsparcie dla tego przemysłu ujęto w programie rozwojowym „Luxtorpeda 2.0”. Jego celem jest zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej. Na rozwój polskiego przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska w wysokości 8,5 mld euro.

Wraz z rozpoczęciem kolejnej perspektywy unijnej, zwłaszcza w obszarze kolei pojawiły się sugestie, jakoby część środków inwestycyjnych z infrastruktury należało przenieść na projekty taborowe. Tym bardziej po informacjach, że nowe władze ministerstwa zastały „puste szuflady” zamiast dokumentacji technicznej nowych inwestycji. – Po ośmiu latach rządów PO-PSL zarządca infrastruktury jest zupełnie niezdolny do realizacji inwestycji z funduszy unijnych. W PKP PLK zamiast dokumentacji technicznej były puste szuflady –mówił w połowie maja minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przeniesienie części środków z infrastruktury kolejowej na taboru miałoby ograniczyć ryzyko utraty funduszy niewykorzystanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Minister Adamczyk mówił bowiem także o niewykorzystanych środkach z poprzedniej perspektywy budżetowej, jako przykład podając remontowaną od wielu lat newralgiczną linię kolejową między Krakowem a Katowicami, na którą wydano ponad miliard 300 milionów złotych, a mimo to ruch na niej jest nadale ograniczony. Pociągi paseżerskie pokonują ten zaledwie 65 kilometrowy odcinek w czasie nie mniejszym niż dwie godziny. Trudno jednak ocenić, czy na takie deklaracje jest jeszcze za wcześnie. Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK mówił na początku września, że zarządca infrastruktury chce na koniec przyszłego roku mieć w realizacji ok. 30 proc. Krajowego Programu Kolejowego w ujęciu wartości inwestycji.

Moim zdaniem jest za wcześnie, by przesuwać środki z infrastruktury na tabor. Sądzę, że w MIB mocno pracuje się nad tym, by te środki zostały wykorzystane w sposób właściwy. Jeżeli zajdą takie potrzeby, pewnie takie decyzje zostaną podjęte. Wierze i ufam, że będą to właściwe decyzje– skomentował te propozycje prezes zarządu Newagu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Morawiecki: Via Carpatia i Via Baltica to inwestycje które pomogą rozwinąć Polskę północno-wschodnią

kresy.pl/ rynek kolejowy

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply