W Kielcach oficjalnie zaprezentowano Borsuka – nowy, pływający, gąsienicowy bojowy wóz piechoty dla polskiej armii.

We wtorek podczas targów MSPO w Kielcach zaprezentowano transporter opancerzony Borsuk, zbudowany przez Hutę Stalowa Wola (HSW). Jego podstawowym zadaniem jest przewożenie drużyny piechoty i wspieranie jej w walce. Nowy transporter opancerzony ma zastąpić wozy BWP-1, pochodzące jeszcze z czasów sowieckich. Na razie wozy BWP są jednak podstawą polskich wojsk zmechanizowanych. Polska armia ma ich na stanie ponad 1,2 tysiąca, przy czym powinny one już być wycofane ze służby.

BWP Borsuk waży około 25 t. Posiada bezzałogową wieżę z uzbrojeniem w postaci działka Orbital ATK Mk 44S Bushmaster II kal. 30 mm i dwóch kierowanych pocisków przeciwpancernych Spike, a także karabinu maszynowego UKM-2000C kal. 7,62 mm. Na pokładzie może przewozić sześciu żołnierzy desantu. Załoga ma liczyć 3 żołnierzy: działonowego, kierowcy i dowódcy. Będą oni wyposażeni w system łączności wewnętrznej Fonet-IP firmy WB Electronics.

Już za kilka tygodni model zaprezentowany na MSPO przejdzie serię badań i testów. Będą to głównie testy pływalności. W ich trakcie sprawdzane będzie m.in. zachowanie się pojazdu na fali.

Bartłomiej Zając, członek zarządu HSW odpowiadający za projekt wyjaśnia, że Borsuk spełnia wszystkie wymagania postawione przez polską armię:

– To pojazd, w którym udało się nam połączyć wymogi odporności balistycznej, w tym na wybuch improwizowanych ładunków, przewozu sześciu żołnierzy desantu, mocnego uzbrojenia oraz pływalności. To naprawdę nie było proste zadanie.

Prace nad Borsukiem trwają od 2013 roku. Wówczas utworzono konsorcjum firm z HSW na czele. Opracowanie maszyny ma kosztować 75 mln złotych. Pierwsze Borsuki mają trafić do naszych żołnierzy od 2021 roku.

Do 2019 roku mają również zostać zaprojektowane wersje specjalistyczne Borsuka: w tym rozpoznawcza, dowodzenia, ewakuacji medycznej czy zabezpieczenia technicznego.  Podwozie wozu ma również stanowić podstawę dla moździerz samobieżnych Rak kal. 120 mm.

HSW twierdzi, że obok bazowego, pływającego wariantu Borsuka istnieje możliwość uzyskania wersji cięższej, o masie powyżej 30 ton.

Część komentatorów, w kontekście obecnego stopnia rozwoju, a także doświadczeń z poprzednich konstrukcji „nowego” BWP i długiego horyzont czasowego wskazuje, że w przypadku Borsuka należy zachować wstrzemięźliwość. Podkreśla się zarazem, że Siły Zbrojne RP potrzebują następcy BWP-1.

XXV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego odbywa się od 5 do 8 września w Targach Kielce. Wśród 608 wystawców są przedstawiciele 27 krajów, w tym między innymi: Australii, Danii, Francji, Hiszpanii, Izraela, Japonii, Kanady Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, czy Włoch. W ramach targów prezentuje się również 330 polskich firm.

Wprost.pl / polska-zbrojna.pl / konflikty.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply