W Pekinie właśnie ruszyło dwudniowe Forum projektu “Jeden pas – jedna droga” na najwyższym szczeblu. Chiński przywódca Xi Jinping ogłosił skalę środków finansowych jakie ChRL chce zaangażować w realizację projektu.

Na One Belt-One Road Forum zebrali się dziś przywódcy 29 państw i inni reprezentanci 130 państw i 70 organizacji międzynarodowych. Wśród państw Unii Europejskiej delegacje na najwyższym szczeblu wysłały Polska, Czechy, Węgry, Grecja i Hiszpania. Wraz z nimi do stolicy Chin ruszył jeszcze jeden europejski lider, premier Serbii Aleksandar Vucić.

W Pekinie już od piątku przebywa premier Beata Szydło, która odbywała wcześniej dwustronne spotkania z przewodniczącym Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpingiem i premierem ChRL Lu Keqiangiem. 22 państwa przysłały delegatów na szczeblu ministra. Charakterystyczne, że delegację niskiego szczebla przysłały Stany Zjednoczone.

Chińczycy postanowili otworzyć Forum mocną deklaracją. Xi Jinping, który ogłosił projekt powstania “nowego jedwabnego szlaku” na początku swoich rządów w 2013, obiecał ogromne środki na realizację transkontynentalnej magistrali transportowej. Zabezpieczona została równowartość około 124 miliardów dolarów na różnego rodzaju formy finansowania związane z budową “Jednego pasa – jednej drogi” czy po prostu wsparcia państw uczestniczących w projekcie.

Jak obwieścił Xi  100 miliardów juanów (równowartość 14,5 miliarda dolarów) trafi na bezpośredni chiński fundusz projektu. Kolejne 250 miliardów juanów zostanie przeznaczone na kredyty na finansowanie przedsięwzięć związanych z budową korytarza, będzie ich udzielał Chiński Bank Rozwoju. Chiński Bank Export-Import przeznaczy na ten cel 130 miliardów juanów. 60 miliardów juanów wydzielono na bezzwrotną pomoc dla najbiedniejszych państw, które chciałyby uczestniczyć w projekcie, a 2 miliardy na kryzysowy fundusz żywnościowy. Po miliardzie juanów władze Chin chcą przeznaczyć na Fundusz Współpracy Południe-Południe i inne projekty współpracy wokół “nowego jedwabnego szlaku”. Xi Jingping chce też, aby instytucje finansowe rozszerzyły swojej zagraniczne obroty w juanach do poziomu 300 miliardów.

“To na co mamy nadzieję to stworzenie wielkiej rodziny współżyjącej w harmonii” – Xi odpowiadał na zarzuty amerykańskich komentatorów, definiujących projekt “Jednego pasu – jednej drogi”, jako projekt chińskiej ekspansji globalnej. “Jest otwarty dla wszystkich […] Mamy nadzieję na osiągniecie nowego modelu współpracy zysku dla wszystkich” – podkreślił przywódca ChRL.

„Nowy jedwabny szlak”, a właściwie, według chińskiej nomenklatury, „Jeden pas – jedna droga” to projekt utworzenie wielkiej magistrali transportowej przez całą masę lądową Eurazji, łączącą Chiny z Europą, który mogłaby przejąć dużą część handlu prowadzonego dotychczas drogą morską. Projekt, ogłoszony przez władze Chin w 2013 roku, ma pierwszorzędne znaczenie geopolityczne, jest bowiem dla ChRL sposobem, na relatywizację przewagi USA, które jako globalne mocarstwo morskie, są zdolne, w przypadku konfliktu, do blokowania chińskiego handlu. Gospodarka Chin, wobec względnej szczupłości popytu wewnętrznego, w dalszym ciągu opiera się przede wszystkim na produkcji na eksport. Projekt „Jeden pas – jedna droga” niesie wielką szansę dla Polski, bowiem to właśnie na naszym terytorium może się znaleźć końcowy węzeł transkontynentalnej magistrali transportowej.

Czytaj także: Gwałtowny wzrost ruchu kolejowego między Chinami a Europą

reuters.com/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply