Trzy polskie kanały telewizyjne na Wileńszczyźnie od przyszłego roku?

Litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji planuje ogłosić przetarg na nadawanie na Wileńszczyźnie trzech polskich kanałów telewizyjnych.

Jak podała agencja informacyjna BNS – „Planowany jest kontrakt na retransmisję trzech polskich kanałów telewizyjnych na Litwie Południowo-Wschodniej” – określenie w retoryce Litwinów oznacza zamieszkaną przez Polaków Wileńszczyznę. Minister transportu i komunikacji, Vytautė Šmaižytė stwierdziła, że rząd chce przeznaczyć na zakup praw do retransmisji polskich programów 350 tys. euro.



Šmaižytė zadeklarowała, że jej ministerstwo opublikuje specyfikację zamówienia w ciągu tygodnia. Ogłoszenie przetargu jest planowane na koniec września, tak aby sam kontrakt został podpisany w grudniu. Litewskie ministerstwo chce aby trzy polskie kanały był nadawane od 1 lutego 2018 roku.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Program TVP był nadawany na Litwie od kwietnia 1990 roku, kiedy to politykom litewskim zależało na poparciu ze strony Polski dla ich działań na rzecz uznania świeżo ogłoszonej niepodległości republiki względem ZSRR. Jednak w wkrótce po międzynarodowym uznaniu litewskiej państwowości, nadawanie TVP zostało w kwietniu 1992 r. przerwane. Zamiast niej, na tym samym paśmie zaczęto transmitować na Wileńszczyźnie litewskojęzyczną Telewizji Litwy Wschodniej. Od tego czasu miejscowi Polacy mieli stały dostęp tylko do satelitarnej TVP Polonia.

Czytaj także: Młodzież Wszechpolska demonstrowała w obronie Polaków na Litwie

delfi.lt/kresy.pl

Reklama

Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie dostępu do naszych treści?

Ponieważ nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Zawsze ktoś za nie płaci. Jeśli Czytelnicy nie wezmą na swoje barki finansowej odpowiedzialności za istnienie niezależnych, oddolnych inicjatyw dziennikarskich, takich jak Kresy.pl, wówczas na rynku pozostaną wyłącznie niskiej jakości tabloidy oraz media finasowane przez wielkie korporacje, partie polityczne i różnego rodzaju lobbies.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl to 20000 zł. 7-osobowa redakcja pracuje w pełnym wymiarze i praca ta jest naszym podstawowym, najczęściej jedynym, źródłem dochodu. Kresy.pl nie powstają po godzinach, tworzone przez amatorów. Portal jest tworzony przez wykwalifikowanych dziennikarzy oraz specjalistów z zakresu polityki międzynarodowej, którzy codziennie starają się dotrzeć do informacji istotnych z punktu widzenia interesu naszej politycznej wspólnoty.

Jeśli cenisz naszą pracę, jeśli z niej korzystasz i uważasz, że zamknięcie portalu Kresy.pl byłoby stratą, prosimy dołącz do grona osób, które współtworzą finansowe podstawy funkcjonowania naszego serwisu.




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz

  1. wilenski :

    Jeszcze przed wakacjami frakcja AWPL-ZChR w litewskim Sejmasie zwróciła się do prezesa Zarządu Telewizji Polskiej z prośbą o retransmisję na Litwie ośmiu kanałów TVP, ważnych dla promowania kultury, historii, języka wśród Polaków na Litwie i nie tylko. Od 2008 roku mieszkańcy Litwy nie mają dostępu do treści emitowanych przez TVP.