Jak podaje branżowy portal Rynek Kolejowy, w zeszłym roku liczba pociągów przemierzających całą Eurazję wzrosła dwukrotnie.

Portal cytuje Aleksandra Miszarina, wiceprezesa Rosyjskich Kolei (RŻD), który odnotował 100-procentowy wzrost jeśli chodzi o pociągi przejeżdżające przez Rosję z Chin do Europy lub w drugą stronę. Zwiększona częstotliwość przełożyła się na mniejszy, ale nadal bardzo znaczący wzrost masy towarowej jakie przewieziono między Chinami a Europą drogą kolejową, przez lądowy masyw Eurazji. Jak twierdzi Miszarin: „W 2016 roku liczba przewiezionych między Europą a Chinami kontenerów wzrosła w stosunku do roku 2015 o ponad 30%”.

Portal nie ma wątpliwości, że to dopiero początek wzrostu znaczenia transkontynentalnych połączeń kolejowych, które znacznie ułatwi system elektronicznego obiegu dokumentów obiegowych. RŻD już przygotowują specjalną umowę z Chińczykami, która umożliwi wstępną deklarację przewożonego drogą kolejową towaru. „Możemy wykorzystać nowe możliwości transportu kolejowego przy połączeniu Chin i Europy, z uwzględnieniem nowych, szybkich linii kolejowych. Chcemy doprowadzić do tego, by kolej przejęła 15% udziału w całym rynku przewozów między kontynentami, będąc bardzo konkurencyjną w stosunku do statków i lotnictwa” – zadeklarował Miszarin.

Podoba Ci się ta strona?
Wesprzyj nas.

Rynek Kolejowy przypomina, że Rosjanie i Chińczycy właśnie kończą przygotowywanie dokumentacji projektowej połączenia kolejowego Moskwa-Kazań. Trasa ma zostać zmodernizowana w ten sposób, aby pociągi towarowe mogły się na niej rozpędzać nawet do 300 kilometrów na godzinę.

„Nowy jedwabny szlak”, a właściwie, według chińskiej nomenklatury, „Jeden pas – jedna droga” to projekt utworzenie wielkiej magistrali transportowej przez całą masę lądową Eurazji, łączącą Chiny z Europą, który mogłaby przejąć dużą część handlu prowadzonego dotychczas drogą morską. Projekt, ogłoszony przez władze Chin w 2013 roku, ma pierwszorzędne znaczenie geopolityczne, jest bowiem dla ChRL sposobem, na relatywizację przewagi USA, które jako globalne mocarstwo morskie, są zdolne, w przypadku konfliktu, do blokowania chińskiego handlu. Gospodarka Chin, wobec względnej szczupłości popytu wewnętrznego, w dalszym ciągu opiera się przede wszystkim na produkcji na eksport. Projekt „Jeden pas – jedna droga” niesie wielką szansę dla Polski, bowiem to właśnie na naszym terytorium może się znaleźć końcowy węzeł transkontynentalnej magistrali transportowej.

rynek-kolejowy.pl/kresy.pl



0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz