Polska należy do trzech krajów Unii Europejskiej w których praca sektora transportowego w relacji do Produktu Krajowego Brutto wzrosła najbardziej.

“Opublikowane świeżo dane wskazują, że w 2015 r. ciężarówki, kolej i barki wodne wykonały w Polsce pracę obliczaną łącznie na 311,4 mld tonokilometrów – ósmą część pracy w całej Unii Europejskiej” – pisze, podsumowując dane Eurostatu portal Obserwator Finansowy. Jak podkreśla w swoim artykule Krzysztof Bień z Departament Analiz Ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego, wyższy wynik pod względem pracy sektora transportowego w 2015 roku odnotowały tylko Niemcy – 482,6 mld tonokilometrów. Czołowe gospodarki UE osiągnęły wyniki mniejsze niż nasi transportowcy: Hiszpania (280,5 mld tkm), Francja (196,3 mld tkm), Wielka Brytania (180,9 mld tkm) oraz Włochy (137,6 mld tkm).

Ciekawie przedstawia się także dziesięcioletnia tendencja rozwoju sektora transportowego w Europie w latach 2005-2015. Jego praca w relacji do PKB w trakcie tej dekady wzrosła aż o 30,4%. Szybszy wzrost znaczenia tego sektora następował jedynie w Bułgarii (o 60,6%) i Słowenii (o 38,9%). Poza tym praca sektora transportowego wobec PKB rosła jeszcze tylko na Węgrzech, Litwie, w Chorwacji i zupełnie minimalnie w Grecji, Łotwie i Czechach. We wszystkich pozostałych państwach UE nastąpił spadek znaczenia transportu, co Bień łączy z ogólnymi tendencjami rozwojowymi zaawansowanych gospodarek.

Bień przytacza też dane udziału poszczególnych rodzajów transportu w całym sektorze. 76,4% przewozów wykonały samochody ciężarowe, 17,3% koleje, żegluga śródlądowa 6,3%. Charakterystyczna jest przy tym różnica w stosowaniu tego ostatniego rodzaju transportu między Niemcami a Polską. Niemieckie barki wykonały 55,3 miliardów tonokilometrów, w Polsce barki wykonały jedynie 88 milionów tonokilometrów.

Czytaj także: Macron zdeterminowany by ograniczyć napływ pracowników z Europy Środkowej

obserwatorfinansowy.pl/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply