Chiny zaangażują się w budowę Centralnego Portu Lotniczego w zamian za udziały w projekcie?

Według Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Polska i Chiny są gotowe do poważnych rozmów o tym projekcie. Nie wyklucza zaangażowania Chin w projekt w zamian za udziały w CPK.

Wild, były wiceminister skarbu, jest członkiem oficjalnej delegacji towarzyszącej premier Beacie Szydło podczas  jej wizyty w Pekinie. Weźmie udział w międzynarodowym forum ws. Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Forum for International Cooperation), nazywanego również projektem Pasa i Drogi (wzgl. Pasa i Szlaku). Forum odbędzie się w dniach 14-15 maja. Według chińskiego MSZ wezmą w nim udział przywódcy i szefowie rządów 29 państw.

Wild w niedzielę weźmie udział w panelu poświęconym międzynarodowym projektom infrastrukturalnym. Centralny Port Komunikacyjny, którego elementem jest również port lotniczy,  uznawany jest za jeden z priorytetowych projektów w ramach współpracy polsko-chińskiej.

– Polska przyjęła projekt Pasa i Szlaku z otwartością, wiążąc z nim duże oczekiwania – powiedziała w piątek w Pekinie premier Beata Szydło na spotkaniu z prezydentem Chin Xi Jinpingiem.

Przeczytaj: Premier Szydło w Pekinie. „Polska przyjęła projekt Pasa i Szlaku z otwartością”

Pełnomocnik podkreślił, że na obecnym etapie rozmów nie wyklucza się zaangażowania Chin w zamian za udziały w tym przedsięwzięciu. Chiny, angażując się w projekty infrastrukturalne w licznych krajach, przejmują w nich część udziałów.

– Nie wykluczamy żadnej z form współpracy, natomiast wszystko zależy od ekwiwalentności świadczeń, od tego, czy umowa będzie do zaakceptowania przez obie strony – powiedział Wild. Jego zdaniem Polska i Chiny są gotowe do poważnych rozmów. Zaznaczył też, że rozmowy z potencjalnymi partnerami z Chin koncentrują się na warunkach zaangażowania w projekt, a nie na kwestiach finansowych.

Wstępne szacunki wskazują, że budowa CPK będzie kosztować ok. 30 mld złotych. Port ma zostać ukończony w ciągu najbliższych 10 lat. Oprócz lotniska planowane jest również stworzenie innej infrastruktury logistycznej, w tym kolejowej, mającej zapewnić portowi status ważnego huba w Europie.

Czytaj również: „Rzeczpospolita”: chiński biznes omija Polskę szerokim łukiem

– Podczas gdy niemieckie części samochodowe, brytyjskie produkty na matek i dzieci, hiszpańskie czerwone wino i polskie mleko w proszku są ściągane na chiński rynek, fundusze Chin także są pilnie potrzebne, by odrodzić europejską gospodarkę – pisał jeszcze przed szczytem chiński dziennik „The Global Times”. Gazeta zaznacza, że połączenia towarowe przyciągają do projektu kraje, które leżą na Nowym Jedwabnym Szlaku, a część z nich, w tym Polska, wiąże z tym wielkie nadzieje:

– Wielka Brytania chciałaby być hubem Pasa i Drogi na Zachodzie. Polska uważa, że może stać się oknem Pasa i Drogi. Niemcy również chcą być ważnym partnerem uczestniczącym w tej inicjatywie.

Jak wcześniej podawaliśmy, Polska jak na razie nie radzi sobie jednak ze sprzedażą swoich towarów do Chin – nasz eksport spada. Wartość towarów sprowadzanych z Chin jest ponad 5 razy większa od wartości polskiego eksportu do Państwa Środka. Już teraz pod względem wartości eksportu do Chin wyprzedzają nas Węgry i Czechy.

Przeczytaj: Gorzej z polskim eksportem do Chin – wyprzedzają nas Węgrzy i Czesi

Pod koniec kwietnia informowaliśmy, że przedstawiciele banku AIIB deklarowali, iż jest on zainteresowany uczestnictwem w budowie węzła komunikacyjnego w Polsce, w tym centralnego lotniska. Podczas swojej wizyty w Polsce Pang Yee Ean, dyrektor departamentu inwestycji Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, którego jednym z członków-założycieli jest Polska, rozmawiał z przedstawicielami władz i polskimi przedsiębiorcami nt. zaangażowania polskich firm w projekty realizowane w Azji, a także potencjalnych inwestycji finansowanych przez AIIB w Polsce.

– Bank skupia się na Azji, ale już teraz jesteśmy gotowi wesprzeć projekty we wszystkich krajach członkowskich, które przyczyniają się do poprawy połączeń z Azją – powiedział Pang. Spodobał mu się pomysł budowy centralnego lotniska, który mógłby się przyczynić do zwiększenia ruchu ze Wschodem.

Radosław Pyffel, reprezentujący Polskę w Radzie Dyrektorów AIIB powiedział, że bank dysponuje środkami, które można by uruchomić przy budowie Centralnego Portu Lotniczego.

– Rozmawialiśmy nie tylko o lotnisku, ale wielkim centrum logistycznym. Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne – dodał Pyffel.

Tvp.info / Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. tagore
    tagore :

    Dziel i Rządź w Chińskim wykonaniu, będą nam ściemniać tak długo aż otrzymają 51%
    udziałów. Bez zrównoważenia bilansu handlowego z Chinami nie ma sensu poważnie się
    angażować w związki z sojusznikiem Moskwy.