Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną rozpocznie się w listopadzie 2018

Zapowiedź budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną była jedną z obietnic Prawa i Sprawiedliwości przed wyborami parlamentarnymi.

Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oświadczył, że rozpoczęcie prac ruszy w listopadzie 2018, a wcześniej w II kwartale tego samego roku zostanie wydana decyzja środowiskowa ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Zaraz po jej wydaniu wystąpimy o zgodę na realizację inwestycji do wojewody pomorskiego. Nie spodziewamy się w tym przypadku żadnych opóźnień. Wtedy zostanie też wydana decyzja lokalizacyjna. Wszystko wskazuje na to, że przekop powstanie w miejscowości Nowy Świat – oświadczył wiceminister, przypominając, że w tym miejscu Mierzeja Wiślana jest najwęższa.

CZYTAJ TAKŻE: Rząd: kanał przez Mierzeję Wiślaną do 2022 r.

Witkowski dodał także, że w III kwartale 2018 roku rozpocznie się proces wyboru generalnego wykonawcy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Biorąc pod uwagę wybór generalnego wykonawcy i procedurę odwoławczą, całość potrwa kilka miesięcy. Przy założeniu, że mogą być odwołania od decyzji, to z całą mocą mogę powiedzieć, że pierwszą łopatę pod budowę wbijemy w listopadzie 2018 roku – oświadczył wiceminister.

Wiceminister zaznaczył, że w czerwcu 2017 roku złożono kartę informacyjną przedsięwzięcia, która została przyjęta przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie trwają tworzony jest raport na temat oddziaływania na środowisko. Przygotowywany jest on przez projektanta czyli konsorcjum firm Projmors oraz Mosty Gdańsk.

CZYTAJ TAKŻE: Kanał przez Mierzeję Wiślaną ma zapewnić bezpieczeństwo państwa – przekonuje wiceminister gospodarki morskiej

Witkowski oświadczył również, że w połowie sierpnia tego roku podpisano umowę z Politechniką Gdańską, która ma sprawować nadzór naukowo-techniczny nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną.

Profesorowie z Trójmiasta zostali tym samym włączeni w prace opiniotwórcze. Raz w miesiącu odbywają się odprawy w Urzędzie Morskim w Gdyni. Bardzo nas cieszy, że środowisko naukowe mocno się włączyło w prace – zaznaczył wiceszef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Przekop ma zaowocować powstaniem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Docelowo ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Dzięki temu do portu w Elblągu będą mogły wpływać jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Szacowany koszt inwestycji wynosi około 880 mln zł.

kresy.pl / onet.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply