Ponad 100 wolontariuszy rozpoczęło w piątek oczyszczanie z roślin linii kolejowej nr 102 na odcinku od Przemyśla do granicy państwa z Ukrainą w Malhowicach. Akcja “Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa

Jerzy Zuba koordynator akcji podkreśla, że głównym jej celem jest zachęcenie polityków do podjęcia decyzji o wyremontowaniu i uruchomieniu trasy Przemyśl – Chyrów – Zagórz.

– To najkrótsza droga z Przemyśla w Bieszczady. Linia nie jest używana od 24 lat, a szkoda, bo jest położona bardzo malowniczo. Szlak ten jest też z wielu względów strategiczny– dodał.

Zuba podkreślił, że uruchomienie tego połączenia jest konieczne, bo niedługo rozpoczną się remonty dwóch innych linii kolejowych prowadzących w Bieszczady.

Na lata 2017 – 2020 przewidziano remonty i czasowe wyłączenia z eksploatacji linii kolejowych 106(Jasło – Rzeszów) i 108(Jasło – Nowy Zagórz). To spowoduje, że dotarcie w Bieszczady będzie utrudnione, alternatywą może być połączenie Przemyśl-Chyrów-Zagórz– zauważa Jerzy Zuba

Prace porządkowe przy tej linii rozpoczęły się w piątek rano i potrwają do godzin popołudniowych, kontynuowane będą w sobotę. Udział w pracach biorą m.in. strażacy ochotnicy, pracownicy kolei oraz mieszkańcy okolicznych miejscowości. Podobne prace będą prowadzić w sobotę wolontariusze po stronie ukraińskiej.

Zuba zaznaczył, że w sobotę ok. godz. 16 planowane jest spotkanie obu grup przy bramie, która zagradza tory.

Ta brama to wymowny symbol podziału w Europie, który wciąż istnieje. Dużo się mówi o integracji Ukrainy z Europą, jest dużo konferencji, bezowocnych spotkań, a wciąż nie możemy doprosić się do uruchomienia połączenia, które będzie służyło przede wszystkim ludziom po obu stronach granicy i turystom– dodał.

Do 1994 roku linią jeździły eksterytorialne pociągi z Przemyśla do Zagórza strzeżone najpierw przez radzieckich, potem ukraińskich pograniczników.

Wcześniej informowaliśmy o planach uruchomienia połączenia kolejowego Przemyśl – Lwów

Koszt modernizacji linii, według organizatorów akcji, wynosi ok. 60 mln zł.

kresy.pl/ pap

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply